dinsdag 28 november 2006

Bericht van Heleen

PLANNING EN AFSPRAKEN
Op de derde bijeenkomst, 27 november, stellen we vast dat:
- We al doende vanalles aan het leren zijn.
- We eerst alles over beelddenken zouden moeten weten, voordat we het perfecte lesmateriaal kunnen maken.
- We echter in deze 7 weken iets concreets willen maken.
- We zin hebben om ontwikkelend te leren (proces minstens zo belangrijk als resultaat).

Ik stel concluderend voor (lees: vast) dat we werken aan de volgende produkten:

PRODUKTEN
- Een literatuurrapport/beschouwing van enkele A4-'tjes waarin precies wordt onderbouwd:
* Aan welke criteria ons lesmateriaal voor beelddenkers moet voldoen.
* Wat die criteria precies inhouden.
* Waarop elke criteria is gebaseerd: waarom geldt dat criterium (wat heeft te maken met de manier waarop beelddenkers denken en leren), en op welke gegevens is dat gebaseerd (wijs dat precies aan in de bronnen).

- Lesbeschrijvingen waarin deze criteria worden toegepast:
* Compleet met lesplan, studenten- en docentenmateriaal.
* En daarnaast een verantwoording van de wijze waarop de criteria zijn toegepast, waarin verwerkt is de feedback van professor De Groot.
* En een evaluatieverslag van de les, nadat hij is gegeven.
* Eventueel ook evaluatiegegevens van leerlingen die ermee hebben gewerkt.

- Een onderzoeksverslag van een onderzoek naar beelddenkers in het VO in Zwolle.
Dit onderdeel staat niet direct in verband met de twee andere producten, het staat er als het ware naast. De onderzoeksvraag kan zijn: "Hoeveel procent van de leerlingen in het VO is beelddenker?" Of: "Is er een verband tussen de mate waarin een leerling beelddenkt en zijn tevredenheid met de lessen die hij op het VO krijgt?" (Anders gesteld: hebben beelddenkers meer moeite met het onderwijs zoals dat op VO-scholen in Zwolle wordt aangeboden?)
Het verslag bevat:
* Een onderbouwde probleemstelling en hypothese.
* Een verantwoording van het onderzoeksinstrument (waarom de enquete zo in elkaar zit).
* Het onderzoeksinstrument zelf natuurlijk.
* Een beschrijving van de wijze van afnemen (op zoveel scholen, in die en die klassen, wanneer afgenomen).
* Een weergave van de resultaten.
* Een interpretatie van de resultaten: wat komt eruit, welk antwoord op de onderzoeksvraag?
* Conclusies, aanbevelingen.

- Een website met alle producten en een procesverslag.

TAKEN
We hebben taakgroepjes gemaakt (A, B, C, D). Daarnaast zijn er de taken lesgeven en -evalueren en onderzoeksresultaten verwerken en analyseren. Ieder kiest ook een van die twee taken.
Websitemakers: het verslagleggen van de bijeenkomsten is vanaf nu ook jullie taak...
Tom was nog niet ingedeeld: ik doe een voorstel.

A:
Marieke: website, procesverslag, uitvoering en evaluatie les OF onderzoeksverslag.
Maaike: website, procesverslag, uitvoering en evaluatie les OF onderzoeksverslag.
Ilse: website, procesverslag, uitvoering en evaluatie les OF onderzoeksverslag.

B:
Sofianka: literatuurverslag, uitvoering en evaluatie les OF onderzoeksverslag.
Francien: literatuurverslag, uitvoering en evaluatie les OF onderzoeksverslag.
Nadia: literatuurverslag, uitvoering en evaluatie les OF onderzoeksverslag.

C:
Fleur: lesontwerp, uitvoering en evaluatie les OF onderzoeksverslag.
Anique: lesontwerp, uitvoering en evaluatie les OF onderzoeksverslag.
Nina: lesontwerp, uitvoering en evaluatie les OF onderzoeksverslag.
Suzanne: lesontwerp, uitvoering en evaluatie les OF onderzoeksverslag.

D:
Wieke: onderzoeksontwerp (onderzoeksvraag en enquete), onderzoeksverslag.
Linda: onderzoeksontwerp (onderzoeksvraag en enquete), onderzoeksverslag.

Tom: lesuitvoering en evaluatie EN onderzoeksverslag.

PLANNING
Bijeenkomst:
4 december
Voorbereiding:
* Literatuurstuk over de criteria (door literatuurgroepje)
* Lessen maken (door materiaalontwikkelaars)
* Enquete maken op basis van onderzoeksvraag (onderzoeksgroepje)
Elke groep neemt zijn materiaal in 14-voud mee ter bespreking!!
Tijdens de bijeenkomst:
* We bespreken de stukken en bereiden het gesprek met De Groot voor.
* We plannen de uitvoering van het onderzoek (enquete).
* We plannen de uitvoering van de lessen (en de wijze van evaluatie).

Bijeenkomst:
11 december
Voorbereiding:
* Materiaal naar De Groot sturen.
* Lessen uitvoeren en evalueren/verslagleggen.
* Enquete afnemen.
Tijdens de bijeenkomst:
* Lesmateriaal en criteria voorleggen aan De Groot: is dit wat u verstaat onder...?
* Lesevaluaties delen.
* Bespreken hoe we de onderzoeksresultaten (van de enquetes) verwerken.

Bijeenkomst:
18 december
Voorbereiding:
* Verslag maken van de feedback van De Groot.
* Gegevens enquete verwerken.
Tijdens de bijeenkomst:
* Afrondingsafspraken.

Bijeenkomst:
8 januari
Voorbereiding:
* Alle producten af.
Tijdens de bijeenkomst:
* Uitwisselen en evalueren.
* Vervolgafspraken.

Geen opmerkingen: