dinsdag 28 november 2006

Lesverslag 03

27 november 2006
We komen om 10.30uur bijeen op het CIBAP. Jolanda v/d Meer en Ans Vedder geven een presentatie over de manier van werken en leren op het CIBAP. (Dit staat los van het beelddenkproject!)

Daarna presenteren de literatuuronderzoekers (groep B) een aantal criteria:
1. Uit het boek van De Groot halen ze:
- Schrijfwijze (?)
- Groot lettertype
- Stappenschema's
- Eenvoudig verwoorden
- Het gebruik maken van kleuren
- Veel visualiseren

2. Uit Brombergen halen ze:
- Ervarend leren
- Werken met beelden en tekeningen
- Geheel van de opdracht aanbieden/Uitgaan van een geheel-opdracht
- Leren leren op eigen manier

Deze beide rijtjes zijn nog niet samengebracht. Ook is er nog geen verantwoording van de keuze.

We praten drie kwartier over deze criteria: wat houden ze precies in, waar zijn ze op gebaseerd, hoe vertaal je ze precies in lesmateriaal?
Heleen doet een poging de criteria onder vier noemers te brengen:
1. Visualiseer (en laat leerlingen visualiseren)
2. Kies de inductieve route (van geheel naar deel, van ervaring naar theorie)
3. Structureer (stap voor stap, concreet, bij de hand)
4. Lay-outrichtlijn: groot lettertype, werken met kleur (associaties), een eenvoudige taal (en "schrijfwijze"?)
Aan het bespreken van de onderzoeksvragen die Wieke heeft voorbereid, komen we niet toe.

Daarna wonen we een begeleidingsles van Ans bij en bevragen aansluitend een paar leerlingen over hun leerervaringen. Nadia maakt aantekeningen.

We besluiten met de afspraak: volgende week om 10.30uur op Windesheim (F141), nadere instructie op de website!!

Geen opmerkingen: