Naar aanleiding van de dag op het CIBAP is volgens mij het doel van dit onderzoek als volgt:
1. Hoe herken ik beelddenkers? Of hoe herkennen zij zichzelf?
2. Hoe erken ik beelddenkers? Wat is frustrerend voor hen en hoe kan ik hen helpen in de les?
BEELDDENKVRAGEN:
Spreken
* Vinden anderen het moeilijk om je te verstaan?
nooit / soms / best vaak / heel vaak
* Maak je veel gebaren als je iets vertelt?
Luisteren
* Vind je het moeilijk om goed te luisteren als iemand iets uitlegt?
* Waar let jij meer op: De woorden die iemand spreekt of zijn lichaamstaal?
Taalontwikkeling
* Kun je moeilijk op een woord komen?
* Snappen ze niet wat je wilt zeggen?
* Snap jij vaak niet wat anderen bedoelen als ze tegen je praten?
* Als jij praat of iemand anders praat tegen jou, kun je je er dan iets bij voorstellen?
nooit / soms / best vaak / heel vaak
Tijd en ruimte
* Vind je het moeilijk om links en rechts te onthouden?
* Heb je vaak kleine ongelukjes? Zoals dingen omgooien of ergens tegenaan lopen?
nooit / soms / best vaak / heel vaak
* Wordt er vaak over je gezegd dat je een ‘kluns’ bent?
* Heb je het gevoel dat je achterloopt vergeleken met je leerlingen?
* Heb je moeite met concentreren?
* Begin je vaak aan iets anders terwijl het vorige nog niet af is?
Werkhouding
* Is je leraar ontevreden over je werk als jij het al goed genoeg vindt?
* Vind je het lastig om je schoolagenda goed te gebruiken?
* Ben je rommelig en/of chaotisch?
nooit / soms / best vaak / heel vaak
* Zet je jezelf aan het werk?
nooit / soms / best vaak / heel vaak
Divers
* Heb je veel fantasie?
* Kun je goed verhalen verzinnen?
* Kom jij met originele ideeën?
nooit / soms / best vaak / heel vaak
* Is er ooit gedacht of vastgesteld dat je dyslexie hebt?
* Ben je een misschien een beetje faalangstig?
* Vinden anderen je overgevoelig?
* Vergeet je veel dingen?
nooit / soms / best vaak / heel vaak
* Wat onthoud jij beter: Een film of een boek?
* Zie je snel het einddoel van een project of zie je eerder de kleine stapjes die je moet doen om tot het eindproduct te komen?
SCHOOLSATISFACTIEVRAGEN
* Vind je de lessen op school leuk?
nooit / soms / best vaak / heel vaak
* Waarom wel/niet?
* Kijk je er tegenop om naar school gaan?
nooit / soms / best vaak / heel vaak
* Wat vind jij fijn in een les? Je mag meerdere dingen kiezen.
- Als de belangrijkste dingen op het bord staan.
- Als de leraar mooie verhalen vertelt.
- Als de leraar dingen laat zien.
- Als ik iets moet schrijven.
- Als ik iets moet tekenen of maken.
- Iets anders, nl.
* Wat vind je vervelend op jouw school? Je mag meerdere dingen kiezen:
- Ik kan veel meer dan ze denken.
- Ik moet alles op hun manier doen.
- Op school zijn ze veel te precies.
- Ik word vaak niet begrepen.
- Ik snap vaak niet wat de docent zegt.
- Iets anders, nl.
Aan de uiteindelijke herkende beelddenkers zou je dan ook nog kunnen vragen waar ze de voorkeur aan hebben en hoe wij de beelddenkers als docenten zouden kunnen erkennen in onze lessen.
dinsdag 28 november 2006
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Het is een interessante vragenlijst. Twee cruciale punten:
-Je moet precies vaststellen wat je ermee te weten wilt komen en hoe je de gegevens gaat verwerken om een antwoord op die onderzoeksvragen te krijgen.
Voor de tweede hoofdvraag zie ik wel mogelijkheden: we kijken of een hoge score op de beeldenkvagen samenhangt met bepaalde antwoordtendensen op de satisfactievragen.
En hoe ga je de eerste hoofdvraag beantwoorden, hoe ga je een antwoord halen uit de resultaten? Kan dat?
-Hoe maak je de gegevens verwerkbaar? Zorg voor precieze antwoordmogelijkheden bij elke vraag, duidelijke nummering etc. Wellicht een antwoordstencil. We zullen straks honderden formulieren moeten verwerken.
Een reactie posten